Top 5 meest gemaakte fouten in webdesign

 

Als ondernemer is je website één van de belangrijkste manieren van klantenwerving. Potentiële klanten bezoeken je website om meer informatie te vergaren over uw bedrijf en wat u te bieden heeft. Het is daarom van uiterst belang dat deze informatie snel en gemakkelijk te vinden is. Jouw webdesign is daarom cruciaal en kan een negatief effect hebben op uw business.

 

Hieronder beschrijf ik de 5 meest gemaakte fouten in webdesign. Zie jij zelf een andere veel gemaakte fout op het web? Laat het dan weten in de reacties!

 

 

#1 Slechte navigatie

De navigatie van je website is extreem belangrijk voor jouw klanten. Als de navigatie onduidelijk of moeilijk te vinden is, dan haakt een bezoeker snel af. Zo’n bezoeker is op zoek naar specifieke informatie en het kan frustrerend zijn als niet meteen duidelijk is waar men dit kan vinden.  Niet alleen vervelend voor de bezoeker, maar ook voor jou! De onduidelijke navigatie weerspiegelt slordigheid en doet afbreuk aan je professionele uitstraling.

Een goede navigatie daarentegen zorgt ervoor dat bezoekers langer op de website blijven, wat uiteindelijk resulteert in meer leads.

Maar hoe creëer je een duidelijke navigatie?

  • Zorg dat de navigatie goed zichtbaar is. Dit kun je doen door de navigatiebalk te scheiden van de body van de website. Dit kan bijvoorbeeld door een andere kleur te gebruiken of een border-bottom  toe te voegen.
    Dit geldt ook als je voor mobiel of tablet een drop-down navigatie gebruikt.
  • Houdt de titels van de pagina’s simpel en informatief.
  • Laat de bezoeker weten waar hij zich op de website bevindt. Dit kun je doen door breadcrumbs te gebruiken of in de navigatie de actieve pagina aan te geven.

 

#2 Kleur en contrast

Kleur en contrast zijn een zwaar onderschat onderdeel bij het ontwerpen van een website. Dit is echter zeer belangrijk. Als je website niet genoeg contrast heeft tussen de achtergrond en de tekst, dan heeft de bezoeker waarschijnlijk wat moeite bij het lezen van de tekst. Dit geldt nog sterker voor mensen die kleurenblind zijn. Een slechte leesbaarheid zorgt ervoor dat de bezoeker moet ‘werken’ om informatie te verkrijgen en dat is juist hetgeen waar een potentiële klant op afhaakt. Probeer dus lichtgekleurde tekst op een witte achtergrond te vermijden. Als je tóch gebruik moet maken van een iets lager contrast, omdat dit ten goede komt van de algehele compositie van de website, zorg dan dat je een iets dikker font gebruikt.

Naast leesbaarheid zijn kleur en contrast ook belangrijk voor het creëren van visuele interesse. Kleur en contrast kan gebruikt worden om de aandacht van de bezoeker naar bepaalde stukken tekst te trekken. Maar onthoud: don’t overdo it! Kies voor één hoofdkleur en twee tot drie steunkleuren. Hiermee behoud je het overzicht op de pagina, maar kun je wél zorgen dat bepaalde stukken ge’highlight’ worden.

 

#3 Hiërarchie

Een goede hiërarchie op je website zorgt ervoor dat de bezoeker de informatie in de juiste volgorde gaat lezen/bekijken. Het is dan meteen duidelijk wat belangrijk is om te lezen en wat niet.

Als de hiërarchie op een website niet goed is, dan kan de website onbewust als ongeorganiseerd overkomen. Je kunt dan niet goed volgen waar je moet beginnen met lezen, waardoor het langer duurt voordat je het doel van de tekst begrijpt.
Je hebt vast wel eens gehoord van de quote ‘als je alles belangrijk maakt, zorg je ervoor dat niets belangrijk is’. Dit is hier van toepassing.

Maar welke middelen kun je nu gebruiken om deze hiërarchie te creëren?

  • Grootte van afbeeldingen (hoe groter hoe belangrijker)
  • Lettergrootte (hoe groter hoe belangrijker)
  • Letterdikte (hoe dikker hoe belangrijker)
  • Kleurverzadiging (hoe verzadigder hoe belangrijker)
  • Contrasterende kleur (als alle elementen gebruik maken van de neutrale steunkleuren en één element de contrasterende hoofdkleur gebruikt, dan is het element met de hoofdkleur belangrijker)

 

Al deze tools kun je in combinatie met elkaar gebruiken om de informatie op je website te organiseren.

 

#4 Geen duidelijke call-to-action

Een cruciale fout die veel bedrijven maken, is een gebrek aan duidelijke call-to-action op de website. Een potentiële klant moet via iedere pagina op je website een mogelijkheid zien om actie te ondernemen. Dit kan zijn: een product bestellen, zich inschrijven of contact opnemen. Als de bezoeker een dergelijke call-to-action knop niet kan vinden, dan raak je een potentiële klant kwijt en dat is eeuwig zonde! Een simpele knop of link met ‘neem contact op’ kan al een groot verschil maken. Maar ook hier geldt weer: overdrijf niet. Probeer je call-to-action te beperken tot 1 knop/link per pagina. De inhoud van de pagina moet de vraag ‘What’s in it for me?’ beantwoorden. De call-to-action is slechts ‘Wat nu?’.

 

#5 Overvolle pagina’s

Mijn laatste webdesign-fout in mijn top 5 is: overvolle pagina’s. Dit is een groot probleem wat ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Sommige bedrijven slaan door in het informeren van de bezoeker, waardoor een enorme waslijst aan informatie voorgeschoteld wordt. Dit kan echter overweldigend zijn voor de webbezoeker.

Een juiste verdeling van restruimte en gevulde ruimte brengt de kalmte en rust terug op de pagina. Deze restruimte zit zowel rondom pagina elementen als tussen kleine paragrafen of zelfs tussen woorden en letters in.

Ondanks dat restruimte een groot deel van het probleem op kan lossen, is het nog steeds aan te raden om de tekst zo kort maar informatief mogelijk te houden. De bezoeker is ten slotte op zoek naar specifieke stukken tekst en zal dus niet de moeite nemen om een hele pagina door te lezen.

 

Conclusie

Alle bovenstaande punten gaan uiteindelijk over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het uiteindelijke doel is dat de bezoeker niet hoeft te ‘werken’ om de juiste informatie te vinden. Als je al deze bovenstaande fouten niet maakt dan zal dit een eitje zijn. Ik zeg hiermee niet dat een enkel foutje meteen fataal is voor je business, maar deze tips kunnen jouw website zeker naar een hoger niveau tillen wat betreft professionaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *